Поради колегам


Книжка на кожен день, щоб справляти враження культурної людини.


Мода на 90-ті триває: що почитати з найбільш трендового десятиліття

Найкращі книжки 2018 року за версією книгоблогерів



Інфографіка як сучасна форма візуалізації на уроках зарубіжної літератури
Доповідь підготувала М.А.Черевань,
                                               вчитель зарубіжної літератури

Візуалізація є основою сучасного інформаційного простору, адже без відповідних зорових образів неможливо уявити результати наукового дослідження або технічних розробок, успішний навчальний процес тощо.

І саме інфографіка є одним із новітніх методів, що відповідають тенденціям сучасного інформаційного середовища та широко використовуються у сферах, пов’язаних із наданням інформаційного забезпечення діяльності людини. Завдяки засобам масової інформації поняття «інфографіка» набуло в останні десятиліття значної популярності, стало широко відомим на побутовому рівні й зараз перебуває на новому етапі свого розвитку, будучи результатом еволюції від петрогліфів і піктограм старовини до схематичних зображень та символів сьогодення, які ввійшли в звичне користування людиною.
Інфографіка виникла давніше  будь-якої  писемності. Найперша інфографіка - це наскальні малюнки древніх людей. Минули мільйони років, але досі дивлячись на них, ми розуміємо думку автора. На сьогоднішній день, концепція не змінилася і головне завдання інфографіки за допомогою ілюстрацій донести ключову думку до цільової аудиторії. Різниця між інфографікою минулого і сьогодення полягає в науковому та системному підході створення ілюстрацій. Змінився обсяг і якість переданих даних. Перший і найголовніший етап у створенні інфографіки, це - насамперед аналітична частина з обробки та систематизації даних. Тільки після ретельного аналізу, створюється ілюстрація завдання, якому доступно відобразити весь обсяг даних і процесів.
Поняття «інфографіка» сформувалося в другій половині ХХ століття для позначення інформації, поданої у вигляді графіків і схем, об’єднавши кілька сфер діяльності. Сам термін «інфографія» утворився на початку 80-х років від скорочення й поєднання двох американських слів: Information + Grafics, що дало Infografics, або Infographie французькою. Американський термін треба перекладати не як «інформативні графіки», а скоріше як «графізм інформації». Розуміння терміна як «інформативні графіки» було б принциповим перекрученням змісту.
В українській мові використовуються два терміни:
1. Інфографія – у значенні виду образотворчого мистецтва, що служить для подачі інформації, способів візуалізації інформації як графічних, так і комп’ютерних форм.
2. Інфографіка – конкретний продукт інфографії.
Окрім терміна «інфографіка», часто використовуються такі визначення, як візуалізація даних, інформаційна візуалізація, що також відображають тотожний зміст поняття.
 «Інфографіка – це інтегрована платформа, що об’єднує різні напрямки діяльності. У вузькому розумінні, інфографіка є способом подачі інформації, що надає можливість для інтеграції різних складових в єдине ціле, у широкому, – це принципово новий спосіб організації даних в умовах постійно мінливого інформаційного поля» .
Візуалізація на уроках зарубіжної літератури – один із інноваційних інструментів, який допомагає педагогу сформувати ключові компетентності сучасного учня. Такі прийоми роботи, як асоціативний кущ, сторінка зі щоденника, графічне моделювання, метод проектів, таблиця Елвермана тощо сприяють розвитку наступних компетентностей: уміння вчитися, інформаційні, проектно-технологічні, ціннісно-емоційні, комунікативні, соціальні.
Перевагами інфографіки вважаю: наочність, яскравість, інтерактивність, організованість, лаконічність, структурованість подачі інформації. Інфографіку доцільно використовувати на усіх етапах уроку: при актуалізації опорних знань, вивченні нового матеріалу, узагальненні теми, як засіб емоційного розвантаження; при проведенні різних типів уроків (уроків партнерства, інтегрованих уроків).
Наведу приклади. Завдання для учнів 8 класу. Використовуючи інфографіку, складіть повідомлення про історію написання, проблематику та сюжет поеми Гомера «Одіссея», складіть графічний ланцюжок основних подій поеми.
Завдання для учнів 9 класу. Розгляньте інфографіку «Від романтизму до реалізму». Сформулюйте тему уроку, мету, обсяг теоретичного матеріалу.
Таким чином, провідна мета застосування інфографіки на уроках зарубіжної літератури наступна:
1.Досягнення більш глибокого осмислення навчального матеріалу, образне сприйняття, посилення образного впливу літератури на особистість учнів.
2.Надання можливості учням самостійно працювати з інформацією
Найголовніше у створенні інформаційної графіки – це, перш за все, її сполучуваність із текстом, вона ні в якому разі не повинна перешкоджати його сприйняттю. Також вона має бути доступною та зрозумілою, хоча й не обов’язково простою чи примітивною – у цьому випадку все залежить від концепції видання.
Цінність даного методу полягає в глибокому осмисленні й подальшому різнобічному висвітленні явищ і подій, де за допомогою візуальної подачі інформації відбувається висока концентрація фактів, але не перенасичення ними. Також застосування інформаційної графіки може бути викликано тим, що цей метод є доступним і прийнятним для викладу інформації учням, де учень отримує відомості швидко, із цікавістю та максимальною інформаційною ефективністю.
Наочна інформація сприймається набагато легше, ніж громіздкі тексти. Психологи відносять інфографіку до так званого «рівня суперчитабельності».
Також своєю широкою популярністю інфографіка зобов’язана, у першу чергу, образному мисленню, іншими словами – візуалізації образів та зверненню до власного зорового досвіду. Це симбіоз вербальної та візуальної комунікацій. Тому варто враховувати одну з ключових потреб сучасної аудиторії – прагнення отримати інформацію перш за все у візуальному форматі.

Немає коментарів:

Дописати коментар